De lach van de LEGO Minifiguur... wat zit er achter?

De lach van de LEGO Minifiguur... wat zit er achter?

Een tijdje geleden wees  een LEGO fan onserop dat de Collectible Minifigure krantenjongen een krant vasthoudt met een artikel op de voorpagina over de originele klassieke politieagent van de stad. Wat nog belangrijker is, is dat de kop, afgaande op de stijgers en dalers van de zwaar verduisterde tekst, Happy Birthday lijkt te zijn!

In deze aflevering van Behind the Design bekijk ik de iconische LEGO minifigure-glimlach om de ontwerpgeheimen ervan te onthullen, te leren hoe deze is geëvolueerd en voorbeelden te laten zien van hoe deze in de loop der decennia is gebruikt.

In het begin

Het originele LEGO-minifiguurtje, ontworpen door wijlen Jens Nygaard Knudsen, is sinds zijn ontstaan ​​in 1978 een icoon in de speelgoedwereld gebleven. Maar als je goed kijkt, tonen het originele patent uit 1977 en de vroegste sets een licht gewijzigde versie van het gezicht dat je vandaag de dag waarschijnlijk kent.

Zoals je in de onderstaande ontwerpanalyse kunt zien, was de glimlach van het originele minifiguurtje een geometrisch perfect ontwerp, maar soms zien perfecte ontwerpen er voor het menselijk oog niet zo perfect uit.

Ik denk dat er met de haast om de minifiguren op de markt te brengen, geen tijd was om het ontwerp van het gezicht verder te verfijnen, en dus wat er in de eerste iteraties van het figuur werd uitgebracht, is deze geometrisch perfecte creatie. Omdat het op een tekentafel is gemaakt, zou het logisch zijn dat het ontwerp uit niets meer dan cirkels en lijnen in gelijke stappen zou zijn gemaakt; vrij rudimentair, maar oh zo prettig!

De ogen staan ​​twee keer zo breed uit elkaar, de middellijn van de mond lijkt twee oogbreedtes lager te zijn dan de ooglijn en de mondstreek zelf is een derde van de breedte van het oog. Natuurlijk eindigt de mond aan elke kant in lijn met het midden van het oog.

(Terzijde, je hebt misschien de meer gebeitelde kaaklijn van de brandweerman opgemerkt. De originele minifiguurhoofden waren ook niet zo rond als ze nu zijn.)


De definitieve editie

In het volgende decennium waren zowel de mal voor het hoofd als de afdruk die erop verscheen veranderd. Het gezicht was verfijnd met een iets smallere glimlachradius en grotere ogen, wat, in ieder geval voor mij, het verschil maakte. De glimlach was vriendelijker, toegankelijker en leuker!

lego minifigure face comparison

Dat was niet de enige verandering die de minifiguur wat meer persoonlijkheid zou geven. Niet lang daarna werden we getrakteerd op een reeks fantastische snorrenzwaaiende en lippen-smakkende prints. Met een kleine selectie van designelementen zoals franje, stoppels en een paar gepersonaliseerde details, werd Ă©Ă©n gezicht nu een hele bende onverzorgde piraten!

Vreemd genoeg behielden enkele prenten uit de jaren daarna nog het originele geometrische gezicht met de extra versieringen, maar voor zover het fans betrof, was deze stijl een blijvertje.


Het verleden opnieuw uitvinden

Als je naar die originele gezichten kijkt, kan het geen kwaad om iets nieuws te proberen, toch? Ik experimenteerde met het illustreren van een paar verschillende gezichten in dezelfde eenvoudige stijl als de eerste minifiguren en kwam op drie ontwerpen die ik leuk vond.

De mond van de clown heeft dezelfde breedte als het oog en de ooglijnen hebben dezelfde breedte als de mond, wat samen een aangenaam simpele maar consistente structuur oplevert. De combinatie van mutton-chop en stuursnor was waarschijnlijk de schattigste Lemmy van Motörhead die er ooit heeft uitgezien, maar het is interessant hoe simpel de vormen kunnen zijn en toch een schijn van herkenbaarheid behouden. 


Een moderne glimlach

Brickset behandelt de volgende evolutie van minifiguurhoofden tot in detail, dus ik wil niet onnodig dubbel werk leveren, maar er vinden een paar belangrijke stappen plaats die ik kan noemen. De fijne mensen bij LEGO, die natuurlijk altijd willen aanpassen en verbeteren, wilden zien wat ze nog meer konden doen met hun lege canvas. Wenkbrauwen, proportionele aanpassingen en zelfs *huivert* neuzen werden aan de mix toegevoegd! De jaren 90 en begin 2000 brachten een overvloed aan nieuwe thema's met zich mee, waaronder gelicentieerde media, dus de noodzaak voor nieuwe en specifieke afdrukken voor gezichten werd snel duidelijker.

Naarmate de jaren verstreken, werden leerlingen een vast onderdeel en werd de speelse, gedurfde stijl de nieuwe standaard. Het is geweldig om te zien hoe de grafisch ontwerpers van LEGO nieuwe expressies bedenken met slechts een paar beperkingen in lijndikte en verhoudingen, net zoals je ziet dat nieuwe dieren worden geproduceerd volgens een specifieke kunststijl voor Friends en algemene thema's.

Het idee dat al deze ontwikkeling voortkwam uit slechts een paar eenvoudige lijnen en cirkels die op papier waren getekend, is het soort gedachte dat ik soms heb en dat me helpt mijn eigen ontwerpwerk en uitdagingen in perspectief te plaatsen. Het zijn niet alleen een paar eenvoudige lijnen en cirkels, het is een zorgvuldig overwogen algoritme, ontworpen binnen de technologische beperkingen van die tijd, dat de kracht had om kinderen overal ter wereld vreugde te brengen en de wereld te veranderen.

Dat is zeker iets om over te lachen.

Back to blog